Importanta perceptiei in actul de comunicare

perceptia in comunicare

perceptia in comunicare

Creierul uman are, dincolo de limbaj, mai multe nivele de perceptie a lumii care ne inconjoara, iar aceasta perceptie este diferita de la persoana la persoana. Sunt sigur ca ai fost de multe ori in situatia cand ai putut observa mai multi oameni care au asistat la aceeasi scena de viata sau film si totusi perceptia fiecaruia dintre ei era mai mult sau mai putin diferita, de la persoana la persoana.

De multe ori credem ca, daca noi spunem ceva, cel din fata noastra intelege exact ce am spus noi. In realitate acest lucru este valabil in foarte putine momente. De ce? Pentru ca fiecare dintre noi filtram informatia pe care o primim in functie de experienta noastra, iar ceea ce rezulta poate fi asemanator cu ceea ce ni s-a transmis sau foarte diferit de aceasta.

Una din presupozitiile esentiale ale NLP este: „Fiecare om are propriul model despre lume, model la care se raporteaza in permanenta”. Nu exista doi oameni identici si nici experientele lor nu sunt identice. “Harta nu este teritoriul” este o axioma fundamentala NLP. Prin urmare, cand cineva comunica un anumit lucru, mai intai isi va construi o harta asupra “teritoriului” pe care vrea sa-l expuna, de fapt va construi propria perceptie asupra realitatii.

Ceea ce se comunica de fapt este perceptia, nu realitatea! Astfel, un bun comunicator va stii cum sa se adapteze astfel incat sa receptioneze acest mesaj, aceasta perceptie, iar acest lucru se poate face atunci cand acel comunicator reuseste sa „decodifice”, sa recunoasca si sa respecte harta persoanei care incearca sa-i comunice un anumit fapt.

La fel de important este si faptul ca fiecare persoana, in afara de a avea o „harta a lumii” subiectiva, are si un mod personal de a prelucra informatiile.

Pentru a comunica eficient trebuie, deci, sa descoperim acest mod, pentru a ne putea sincroniza, a oscila pe aceeasi lungime de unda, cu al interlocutorului nostru sau sa ne punem de acord cu el.

O prima diferenta fundamentala o constituie faptul ca fiecare dintre noi prestabileste un canal senzorial anume pe care isi bazeaza propria experienta si, deci, propria comunicare.
Or, unele persoane vor da cea mai mare importanta informatiilor vizuale, altele celor auditive, altele celor kinestezice si vor comunica in consecinta.

Acestea pot fi percepute cu usurinta ascultand cuvintele pe care le foloseste o persoana: expresii ca „situatia este clara”, „astazi vad totul in negru”, „adevarul arata luminos” ne spun ca persoana care le utilizeaza are o modalitate de perceptie a realitatii preponderent vizuala.
In schimb, fraze ca: „asta nu-mi suna bine”, „este un contrast strident”, „exista un dezacord” vor indica o preponderenta auditiva. In acelasi mod, cei care utilizeaza expresii ca: „am prins ideea”, „simt o greutate pe umerii mei”, „perfectiunea imi da fiori” utilizeaza o modalitate de perceptie preponderent kinestezica.

A utiliza acelasi mod dominant de perceptie ca si interlocutorul reprezinta primul pas catre obtinerea „acordarii” si implicit in a comunica mai benefic pentru fiecare.

Si cum comunicare inseamna de cele mai multe ori schimbare, atunci: “Fii tu schimbarea pe care vrei sa o vezi în lume!”  (Mahatma Ghandi)

Florin Cozma

Website: http://www.nlp-evolutiv.ro/

Fara comentariiLasa un comentariu

Scrie un comentariu