Liderii si fluxul emotional

leadership_vizionarBine te-am regasit la un nou subiect interesant. Astazi abordarea se va indrepta catre lideri si cum influenteaza acestia fluxurile emotionale in cadrul grupurilor sau echipelor pe care le conduc.

Lideri si fluxuri emotionale? Liderii si emotiile au ceva in comun? Conform multor cursuri, traininguri si studii de business, principalul rol al liderilor este acela de a combina diverse forme de motivare astfel incat sa potenteze membrii echipei sa atinga rezultatele scontate, ale liderilor sau ale organizatiei. Am trecut personal prin astfel de cursuri de leadership sau management si cunosc teoria.

Doar ca studiile aprofundate din ultimii ani, in domeniul social, vin cu concepte moderne bazate pe faptul ca oamenii, in momentul in care interactioneaza social, la job, in comunitati, nu sunt doar niste pioni sau niste angrenaje pe care le “ungi” motivational ca sa functioneze. Oamenii sunt niste fluxuri de energie emotionala care se pot interconecta unii cu ceilalti si isi pot transmite energiile emotionale de la unii la ceilalti. Iar aceasta transmitere de fluxuri emotionale pot modifica capacitatea de invatare, de concentrare, de atingere a unor teluri/obiective, si chiar o fac intr-un mod radical.

Cateva elemente ar trebui scoase in evidenta, in opinia psihologului Daniel Goleman (*).

Emotiile circula cu o forta speciala de la persoana mai dominanta social la cea mai putin dominanta. Stiintific de acest proces de transfer al emotiilor se “ocupa” neuronii-oglinda. Acest fapt determina procesul prin care persoanele din orice grup acorda, in mod firesc, mai multa atentie persoanei celei mai puternice si socotesc mai important ceea ce spune si ceea ce face acesta. Si aici subliniez faptul ca este vorba de lideri alesi de membrii respectivului grup si nu de cei instalati prin ordine sociale.

Studiile arata ca liderii morocanosi, inchisi interior si care aduceau zilnic in echipa energie emotionala non-benefica influentau puternic membrii echipelor cu care lucrau transmitand desincronizare si faceau echipele ineficiente. Iar lucrurile evoluau in spirala negativa, echipa nu dadea rezultate, tensiunea emotionala negativa a liderilor crestea si ducea la noi desincronizari si obiective ratate.

Membrii echipelor cu lideri deschisi, comunicativi, veseli au relatat ca si ei la randul lor erau mai bine dispusi si veneau la job cu deschidere si entuziasm. Membrii acestor echipe simteau ca lucreaza mai bine, realizand obiective cu mai putin efort.

Cum te regasesti la locul tau de munca, in ce echipa din cele descrise mai sus? Sau cum iti influenteaza capacitatea ta zilnica de munca modul in care seful tau vine la job din punct de vedere al dispozitiei emotionale?

Nu toti partenerii emotionali sunt egali. O dinamica a puterii opereaza in cadrul contaminarii emotionale, determinand persoana care il va atrage pe celalalt cu mai multa putere pe orbita sa emotionala. Un astfel de proces poate avea loc incepand de la nivelul relatiei sociale de cuplu, intre parteneri de familie sau relatie intima, sau daca vorbim de relatii de parteneriate sau business. In mod automat unul dintre membrii cuplului va transmite si influenta fluxurile emotionale ale celuilalt. In modelul benefic, fiecare dintre cei doi membrii ai cuplului ar trebui sa treaca periodic prin pozitia de lider de cuplu si transmita celuilalt fluxuri emotionale benefice pentru echilibrare a dinamicii de putere. In cazul in care in cadrul cuplului nu se petrece acest schimb dinamic de fluxuri emotionale, de preferinta benefice, relatia emotionala poate avea de suferit si se poate destrama, in timp, pana la rupere.

Revenind la lideri, conform studiilor sociale efectuate pe sute de grupuri, orice colectiv de oameni care muncesc impreuna isi poate aminti doua tipuri de sefi: unul pentru care le placea sa lucreze si unul de care abia asteptau sa scape.

Seful bun

Seful rau

Stie sa asculte

Parca vorbesti cu peretii

Incurajeaza

Este sceptic

Comunica

Este secretos

Este curajos

Intimideaza si manipuleaza

Are simtul umorului

Este iute la manie

Manifesta empatie

Este egoist

Isi asuma responsabilitatea

Da vina pe ceilalti

Este modest

Este arogant, cu limbaj necenzurat

Nu detine singur toata autoritatea

Nu are incredere in ceilalti

Este hotarat

Este indecis

 

Regasesti cate ceva din semnalmentele care iti indica ce fel de sef/lider ai la acest moment? Tu pentru care ai lucra cu mai mult spor si rezultate?

Desigur ca in viata reala, de zi cu zi, sunt persoane in functii de conducere care combina elementele din cele doua tabele functie de starea emotionala, toanele, din ziua respectiva sau functie de interesul propriu.

Cei mai benefici lideri sunt oamenii in care poti avea incredere, empatici si atenti la ceilalti, care ne fac sa ne simtim calmi, apreciati si inspirati.

Cei mai non-benefici lideri sunt persoane dificile, distante si arogante care ne fac sa nu ne simtim in largul nostru si de cele mai multe ori sa mocnim de resentimente, fata de noi insine sau de ceilalti.

Deosebit de important, in opinia mea, este faptul ca cele doua atribute opuse se potrivesc cu genurile starilor eului de Parinte, Normativ/Critic/Restrictiv si Permisiv/Grijuliu, conform Analizei Tranzactionale (AT). Mai multe poti citi aici despre starile Eului de Parinte (link), Adult (link) si Copil (link).

In opinia lui Goleman, dinamica emotionala aflata in joc in conducerea angajatilor are multe in comun cu meseria de parinte. Parintii nostri formeaza modelul fundamental al bazei de siguranta din copilarie, dar alte persoane continua sa imbogateasca acest model pe masura ce inaintam in viata. La scoala, pozitia de Parinte este ocupata de profesori, la serviciu de sefi sau lideri.  De altfel inclusiv Eric Berne, supranumit “parintele” Analizei Tranzactionale, are o carte absolut fascinanta despre cum translatam in viata de zi cu zi modelele starilor eului de Parinte, Adult si Copil si ce “jocuri” ne place sa jucam. (**)

Cand se simte in siguranta, o persoana se concentreaza mai bine asupra muncii, telului, obiectivelor sale, isi indeplineste tintele si trateaza obstacolele ca pe niste provocari si nu ca amenintari. Persoanele care simt ca liderii le ofera o baza de securitate sunt mai liberi sa exploreze, sa invete, sa riste, sa inoveze. In acelasi timp, deosebit de important este faptul ca atunci cand liderii creeaza o atmosfera de incredere si siguranta, cand transmit un feedback dur persoana care il primeste este nu numai deschisa ci considera bine-venite chiar si informatiile mai greu de “digerat”.

Persoanele anxioase, dimpotriva, devin cu usurinta preocupate de spectrul esecului pe care il proiecteaza la fiecare miscare si se tem ca rezultatele slabe vor duce la respingerea sau abandonarea lor.

Dar asemenea unui parinte, liderul nu ar trebui sa-si protejeze angajatii de orice tensiune sau stres. Flexibilitatea fiecaruia dintre noi se dezvolta dintr-o doza minima de disconfort generat de presiunile inevitabile de la locul de munca. De asemenea, liderul ar trebui sa fie constient de nivelul de presiune de la locul de munca si sa actioneze ca un amortizor intre nivelul superior si echipa sa, uneori preluand din puterea presiunii si dozand-o catre echipa. In caz contrar echipa nu va rezista socului preluarii presiunii emotionale de fiecare data si se va intoarce impotriva liderului la un moment dat.

Ca si concluzie de final, calitatea de lider este echivalenta, din punct de vedere al fluxurilor emotionale, cu o serie de schimburi sociale, in care acesta, liderul, poate aduce emotiile celuilalt, discipolul, intr-o stare mai benefica sau non-benefica.

Trecerea emotiilor de la lider la discipol este tipica pentru orice relatie sociala in care o persoana are putere emotionala asupra celeilalte, cum ar fi relatiile profesor-elev, medic-pacient, parinte-copil. In schimburi emotionale de inalta clasa, discipolul simte atentia si empatia liderului, sprijinul lui si atmosfera pozitiva. In interactiunile de slaba calitate, discipolul se simte izolat si amenintat.

In pofida diferentei de putere din cadrul acestor relatii, toate au sau ar trebui sa aiba un potential benefic dar si ecologic, respectiv sa promoveze cresterea, educatia sau vindecarea persoanei cu mai putina putere.

Si asa cum te-am obisnuit deja, pana data viitoare te las sa reflectezi la citatul urmator:

Asculta-ti emotiile si sentimentele. Asculta-ti gandurile cele mai inalte. Asculta-ti experienta. Ori de cate ori oricare dintre ele difera de ceea ce ti s-a spus de catre un profesor sau ai citit in cartile tale, uita cuvintele.” – Neale Donald Walsch

 

(*) Daniel Goleman – Inteligenta sociala. Noua stiinta a relatiilor umane, Ed. Curtea Veche, Bucuresti, 2007

(**) Eric Berne – Jocuri pentru adulti, Ed. Amaltea, Bucuresti, 2002

Florin Cozma

Website: http://www.nlp-evolutiv.ro/

Fara comentariiLasa un comentariu

Scrie un comentariu